SportAdmin använder Cookies för att förbättra din användarupplevelse. Genom att klicka på Jag Godkänner tillåter du detta. Här kan du läsa mer om cookies och hur SportAdmin använder dem.
Holmsundsgymnasterna
Barngymnastik och truppgymnastik
Träningstrupper

För gymnaster som inte är intresserade av att tävla erbjuder vi träningstrupper, där träningen är helt utan tävlingsinslag. Exakta ålderspann för dessa trupper varierar från termin till termin och beror på hur intresset ser ut. Vi tränar på grundläggande kroppskontroll och gymnastiska grundövningar såsom kullerbytta, handstående, hjulning och olika jämfotahopp på satsbräda och trampett. Vi testar även på mer avancerade övningar såsom rondat, handvolt, flickis, samt volter på trampett. Skadeförebyggande styrketräning och rörlighet är viktiga inslag, som anpassas efter gymnasternas ålder och nivå.

 

Dessa trupper ger barn och ungdomar möjligheten att börja träna gymnastik även som lite äldre och passar även för dem som vill träna gymnastik och samtidigt ha tid för andra fritidsintressen. Gymnaster som blir nyfikna på att tävla erbjuds att byta till en tävlingstrupp när tillfälle ges.

  • Träningstid: 1 timme/vecka
Familjegymnastik

I Familjegymnastiken tränar de yngsta barnen, 3-5 år, tillsammans med en förälder eller annan vuxen. Här hjälps vuxna och ledare åt för att skapa en trygg grund för alla barn. Målet med träningen är att på ett lekfullt sätt ge barnen rörelseglädje och ett positivt möte med gymnastikhallen. Genom hinderbanor och lekar får barnen upptäcka och utveckla de grundmotoriska formerna: hoppa, springa, hänga, stödja, rulla, åla, balansera, kasta/fånga.

  • Träningstid: 1 timme/vecka.
 
Barngymnastik

I Holmsundsgymnasterna har vi delat in Barngymnastiken i tre block. Barnet deltar själv, utan förälder.

 

Barngymnastik 1 (5-6 år)

Genom hinderbanor, och med stort fokus på lekfulla inslag, fortsätter vi att lägga en grund för god kroppskontroll genom att öva på gymnastikens grundmotoriska former och även introducera rörelseskolning. Barnen börjar även träna på mer gymnastiska övningar såsom kullerbyttor, både bakåt och framåt, och att göra jämfotahopp på satsbräda och trampett.

  • Träningstid: 1 timme/vecka

 

Barngymnastik 2 (7-8 år)

De lekfulla inslagen är fortfarande viktiga i träningen, samtidigt som barnen får öva på teknik för ännu fler gymnastiska övningar, såsom handstående, hjulning, rondat, och olika trampetthopp. Truppen har rörelseskolning och ett fristående (en koreografi till musik) och vi testar på att tävla i lokala tävlingar, antingen utan bedömning eller med så kallad tyckarbedömning, det vill säga utan poängsystem. På lekfulla sätt introducerar vi rörlighetsträning och styrketräning med egna kroppen.

  • Träningstid: 1,5 timme/vecka

 

Barngymnastik 3 (9-10 år)

Här är fortsatt stort fokus på teknik- och grundträning och barnen tränar också på något mer avancerade gymnastiska övningar, såsom handvolt, flickis och frivolter. Truppen har rörelseskolning och ett fristående (en koreografi till musik) och har som mål att ställa upp i lokala tävlingar en gång per termin. Vi tränar rörlighet och skadeförebyggande styrketräning med egna kroppen, anpassat utifrån barnens nivå.

  • Träningstid: 2 timmar/vecka
Truppgymnastik

Truppgymnastik 1 (11-12 år)

Här tränar gymnaster som börjar vara mer nyfikna på att tävla i truppgymnastikens alla tre grenar: tumbling, trampett och fristående. Trupperna deltar än så länge enbart i regionala tävlingar. Gymnasterna tränar på övningar såsom rondat, flickis, handvolt, salto och ihopsatta serier av dessa på tumbling. På trampett utförs volter i olika stil och med skruvar. Rörelseskolning, skadeförebyggande styrketräning och rörlighet är fortsatt viktiga inslag. 

  • Träningstid: ca 4 timmar/vecka

 

Truppgymnastik 2 (13 år och uppåt)

Våra äldsta gymnaster deltar i regionala tävlingar och har även möjlighet att ställa upp i tävlingar på riksnivå. På tumbling utvecklas mer avancerade serier med övningar såsom rondat, flickis, salto, handvolt, frivolt och volter med skruvar. På trampett tränar gymnasterna på volt i olika stilar, skruvar och även dubbla volter. Rörelseskolning, skadeförebyggande styrketräning och rörlighet är fortsatt viktiga inslag. 

  • Träningstid: ca 6 timmar/vecka

 

Våra tävlingstrupper är i stort sett åldersindelade, men i vissa fall kan en gymnast erbjudas plats i en annan trupp än den för sin ålder, där den enskilde gymnasten har bäst möjligheter att utvecklas efter sina individuella förutsättningar.